DIRA var med fra 300 mill. til 1,8 mrd.

- Digital Rådgivning har vært en premium partner for oss i mange år på vår reise, og de har gjort en svært solid jobb, forteller CFO i Starco, Eirik Sandberg Johansen.

Ledende importør/grossist av dekk og felg

Starco Norge AS har kjente merker som Yokohama, Continental, Michelin og Pirelli – dekk til MC/personbil/lastebil/anleggsmaskiner og felger til de fleste bilmerker. Også verdenskjente Gulf inngår i produktutvalget, med olje og smøremidler i de fleste kategorier.

Quote image
- Jeg har jobbet her i 10 år, og DIRA var i gang før meg. De har vært en fleksibel og solid partner, som har fulgt vår reise fra 300 mill. til 1,8 milliarder i årlig omsetning. De har føltes som interne ressurser. Nå er vi kjøpt opp og del av et system med 5 mrd. i årlig omsetning, som har egne IT-ressurser internt.
Eirik Sandberg Johansen CFO i Starco

IT-revisjonen sentral ved salget

Og nettopp i prosessen med salg av selskapet og kritisk verdivurdering, ble det avgjørende at IT-plattform, drift, redundans, back up og dokumentasjon var på plass til gullstandard.

- Jeg hadde utfordret Lars & Co noen år tidligere. I høysesong kan nedetid bety 500.000 til 1 million kroner i tapt omsetning pr. time, og jeg ga DIRA i oppdrag å komme med et forslag til en løsning som minimerte risikoen vår så langt det var teknisk mulig.

Forslaget de kom opp med var svært gjennomtenkte og viste seg å fungere veldig bra. Det ble en billig forsikringspremie mot potensielt tap ved nedetid.

Vi gikk for løsningen, og den – sammen med solid dokumentasjon – ble viktige brikker i due diligence-prosessen ved oppkjøpet, forteller CFO Sandberg Johansen.

Nattarbeid

- Digital Rådgivning har vært med på å utvikle selskapet, og hele veien utfordret og tilpasset oss i tråd med veksten. Det er svært gunstig å ha direkte dialog med dem som opererer i IT-løsningene, og de responderer raskt.

Oppetiden har vært upåklagelig, men tekniske feil kan uansett skje. Og den ene gangen det skjedde en helt utgjort maskinfeil, hadde jeg kontakt med daglig leder Lars i DIRA flere ganger i løpet av natta, mens han holdt et team i sving helt til alt var fikset. Vi rakk det ikke til kl 08 morgenen etter, men til 09, mimrer Starco-CFO Eirik Sandberg Johansen med et smil.

Starcos ambisjon er å være en solid samarbeidspartner for norsk bilgummibransje, bilimportører og forhandlere. Forbrukermarkedet betjenes gjennom DekkTeam, med forretninger og verksteder over hele landet.

Les mer om Starco her.