IT-revisjonen sentral ved salget
Og nettopp i prosessen med salg av selskapet og kritisk verdivurdering, ble det avgjørende at IT-plattform, drift, redundans, back up og dokumentasjon var på plass til gullstandard.
- Jeg hadde utfordret Lars & Co noen år tidligere. I høysesong kan nedetid bety 500.000 til 1 million kroner i tapt omsetning pr. time, og jeg ga DIRA i oppdrag å komme med et forslag til en løsning som minimerte risikoen vår så langt det var teknisk mulig.
Forslaget de kom opp med var svært gjennomtenkte og viste seg å fungere veldig bra. Det ble en billig forsikringspremie mot potensielt tap ved nedetid.
Vi gikk for løsningen, og den – sammen med solid dokumentasjon – ble viktige brikker i due diligence-prosessen ved oppkjøpet, forteller CFO Sandberg Johansen.
Nattarbeid
- Digital Rådgivning har vært med på å utvikle selskapet, og hele veien utfordret og tilpasset oss i tråd med veksten. Det er svært gunstig å ha direkte dialog med dem som opererer i IT-løsningene, og de responderer raskt.
Oppetiden har vært upåklagelig, men tekniske feil kan uansett skje. Og den ene gangen det skjedde en helt utgjort maskinfeil, hadde jeg kontakt med daglig leder Lars i DIRA flere ganger i løpet av natta, mens han holdt et team i sving helt til alt var fikset. Vi rakk det ikke til kl 08 morgenen etter, men til 09, mimrer Starco-CFO Eirik Sandberg Johansen med et smil.
Starcos ambisjon er å være en solid samarbeidspartner for norsk bilgummibransje, bilimportører og forhandlere. Forbrukermarkedet betjenes gjennom DekkTeam, med forretninger og verksteder over hele landet.